Immer(sed) in Reading: Lezen weer aantrekkelijk voor vmbo-leerlingen
Hoe laat je jongeren écht opgaan in een verhaal, in een wereld vol TikTok, Instagram en eindeloos scrollen? In werkpakket WB2C van het project LeesEvolutie onderzoeken we hoe we de kracht van de smartphone kunnen inzetten om het lezen van boeken voor school buiten schooltijd meer aantrekkelijk te maken voor vmbo-leerlingen.
Lees verder
Samen met Immer—ontwikkelaar van een innovatieve leesapp die je laat lezen zoals in een écht boek—ontwikkelen we functies die beogen de tekst beter te begrijpen én leesplezier en motivatie vergroten.
We ontwerpen en testen deze functies in co-creatie met leerlingen, docenten, scholen en lerarenopleiders. De app registreert automatisch hoe en wanneer er wordt gelezen, zodat we precies kunnen analyseren wat werkt, voor wie, en waarom.
Dit onderzoek verbindt wetenschap, technologie en samenwerking—met als doel: iedere leerling de kans geven zich lezend te ontwikkelen, ook in een digitale wereld vol afleiding.
Team

Rens van Haaren
Orthopedagogiek – Leren en Ontwikkeling, Behavioural Science Institute (BSI), Radboud Universiteit
Rol binnen het project: PhD-kandidaat bij deelproject WP2c – Immers(ed) in Reading
Lees verder
In mijn promotieonderzoek richt ik mij op het versterken van gedragsmatige leesbetrokkenheid en leesbegrip bij vmbo-leerlingen. Ik onderzoek hoe functies in een leesapp hieraan kunnen bijdragen, en voor welke leerlingen welke functies het meest effectief zijn.
Mijn eigen leeservaring – van frustratie tot fascinatie – heeft mijn overtuiging versterkt dat goed onderwijs moet aansluiten bij de uiteenlopende leerbehoeften van leerlingen. Niemand is van nature “geen lezer”; vaak draait het om passende begeleiding, herkenning en ruimte voor eigenaarschap. Met mijn onderzoek wil ik bijdragen aan gepersonaliseerde ondersteuning die vmbo-leerlingen helpt een positieve leesidentiteit te ontwikkelen. Onderwijstechnologie kan daarin, mits doordacht en ethisch verantwoord ingezet, een waardevolle rol spelen.
Met een achtergrond in het bèta-onderwijs en ervaring als docent en onderwijswetenschapper kijk ik met een brede blik naar leesonderwijs en digitale innovatie. Ik weet hoe het voelt om geen aansluiting te vinden bij taal en literatuur, en hoe transformerend onderwijs kan zijn wanneer het wél aansluit. Die ervaring neem ik mee in mijn werk: als onderzoeker, als ontwikkelaar van leeromgevingen, en als pleitbezorger voor inclusief, effectief en kansrijk leesonderwijs.
Eliane Segers
Orthopedagogiek – Leren en Ontwikkeling, Behavioural Science Institute (BSI), Radboud Universiteit
Tijs Kleemans
Orthopedagogiek – Leren en Ontwikkeling, Behavioural Science Institute (BSI), Radboud Universiteit
Kelly Beekman
Lector Technology-enhanced Assessment