WP2B – Online leeschallenges
Het doel van werkpakket 2B binnen het Leesevolutie project is om interventies met behulp van innovatieve onderwijstechnologie te ontwikkelen en onderzoeken waarvan we verwachten dat meer betekenisvolle interactie met leesteksten mogelijk wordt. Wij gaan ervanuit dat als lezen plaatsvindt binnen een authentieke taak- of probleemcontext, waarbij de leerling een duidelijke rol en taak heeft, lezen betekenisvoller en motiverender zal zijn.
Lees verder
Daartoe gaan we online challenges ontwikkelen en uitproberen in de onderwijspraktijk van het PO en VMBO. We onderzoeken in hoeverre daarmee het begrijpend lezen en de betrokkenheid van de leerlingen zullen worden verhoogd. Voor de ontwikkeling van deze online challenges werken we samen met NBDB Biblion (Jeroen Storm e.a.) en Immer reading (Niels ’t Hooft e.a.) als ontwikkelpartners.
Het werkpakket 2B bestaat uit twee deelprojecten, beiden uitgevoerd als PhD trajecten: een project waarin ‘engaging’ via online challenges centraal staat (WP2B.1), en een project waar ‘sourcing’ via online challenges centraal staat (WP2B.2). Per project geven we een korte omschrijving, de planning en stand van zaken, en de betrokkenen weer.
WP2B.1 – Engaging
Online leeschallenges zijn online leesopdrachten waarin leerlingen in een betekenisvolle context aan de slag gaan met authentieke leesfragmenten en -opdrachten die aansluiten bij een profielrichting binnen het vmbo.
Lees verder
Leerlingen gaan, in een virtuele omgeving, aan de slag met een levensecht probleem, waarin begrijpend lezen nodig is om het probleem op te kunnen lossen. Door interactie met de spelomgeving wordt de leerling constant geconfronteerd met de consequenties van de eigen handelingen. De leerling krijgt zo feedback op de keuzes die zijn gemaakt gedurende het spel.
In deze studie wordt onderzoek gedaan naar de effecten van online leeschallenges op de leesbetrokkenheid (het engagement) en het tekstbegrip (begrijpend lezen) van leerlingen in de bovenbouw van het vmbo. De interventiestudies bestaan uit vier fases:
- Ontwikkeling van de eerste online leeschallenge
- Eerste testronde van de online leeschallenge, waarin we de effecten van de leeschallenge op de leesbetrokkenheid bekijken in een kleinschalige testronde. We vergelijken de online leeschallenge met een papieren versie van de challenge én een controle conditie (waarin geen leeschallenge wordt aangeboden).
- Grootschalige testfase 1
- Grootschalige testfase 2 + mogelijkheden voor implementatie in de praktijk.
Team
Kelly Gort
VU, PhD kandidaat
Roel van Steensel
VU projectpartner, promotor
Hans Hummel
OU projectpartner, promotor
Jeroen Storm
NBDB ontwikkelpartner
Niels ’t Hooft
Immer ontwikkelpartner
WP2B.2 – Sourcing
Sourcing is het proces van het identificeren, interpreteren en toepassen van broninformatie bij de interpretatie en evaluatie van geschreven teksten. Sourcing draagt bij aan het kritisch evalueren van de betrouwbaarheid van teksten, het verdiepen van inzicht in de verschillende perspectieven van teksten, het navigeren tussen meerdere teksten en het ontwikkelen van een overkoepelend situatiemodel.
Lees verder
Echter wordt vooralsnog onvoldoende aandacht besteed aan het aanleren van sourcing-vaardigheden, in het bijzonder in het primair en secundair onderwijs. Bovendien bestaat er weinig wetenschappelijk onderzoek dat inzicht biedt in hoe sourcing-vaardigheden op jonge leeftijd effectief aangeleerd kunnen worden.
In dit promotietraject zal een interactieve digitale onderwijsinterventie worden ontwikkeld om sourcing-vaardigheden aan te leren bij leerlingen in groep 7 en 8 van het primair onderwijs (i.e., 10 tot 12 jaar oud) aan de hand van bestaande wetenschappelijke literatuur en inzichten uit de praktijk. Vervolgens zal onderzoek worden gedaan naar de effecten van deze interventie op de sourcing-vaardigheden en het tekstbegrip van de deelnemers. Dit promotietraject studie zal bestaan uit vier fases:
- De ontwikkeling van een theoretisch raamwerk voor sourcing-vaardigheden dat toepasbaar is op de doelgroep op basis van een systematische analyse van relevante wetenschappelijke literatuur.
- De ontwikkeling van een onderwijsinterventie aan de hand van het theoretisch raamwerk, aangevuld met inzichten vanuit de praktijk.
- Een eerste kleinschalige interventiestudie, waarin de effecten van de interventie op de sourcing-vaardigheden en het tekstbegrip van de participanten wordt vergeleken via zowel pre- en post-interventie metingen als een controleconditie.
- Een grootschalige interventiestudie, waarin wordt vergeleken hoe de effecten van de interventie op de sourcing-vaardigheden en het tekstbegrip van de participanten worden beïnvloed door verschillen in de opzet van de interventie of de context waarin de participanten hun vaardigheden moeten toepassen.
Team
Jelle Osinga
UU, PhD kandidaat
Ted Sanders
UU projectpartner, promotor
Esther van der Stappen
Avans projectpartner, co-promotor
Pim Mak
UU, co-promotor
Suzan van Brussel
Avans, co-promotor
Jeroen Storm
NBDB ontwikkelpartner
Niels ’t Hooft
Immer Ontwikkelpartner