In dit werkpakket wordt een pedagogisch-didactisch raamwerk ontwikkeld voor leesonderwijs in het digitale tijdperk. Het raamwerk vormt een uitwerking van het conceptueel model dat wordt ontwikkeld in WP1a; het beschrijft hoe de processen uit het model kunnen worden ondersteund in het leesonderwijs.

Lees verder

Het raamwerk besteedt daarbij aandacht aan 1) de didactiek: de vraag hoe iets het beste aangeleerd kan worden (bijv. welke werkvormen zijn effectief?), maar ook aan 2) de pedagogiek binnen het leesonderwijs. De pedagogische dimensie richt zich op persoonlijke vorming van leerlingen en de relatie tussen de leerkracht en leerlingen. Het raamwerk wordt ontwikkeld op basis van inzichten uit de onderwijspraktijk en verschillende onderzoeksdisciplines.

Team

Brechtje van Zeijts

postdoctoraal onderzoeker, Universiteit Utrecht

Erwin Mantingh

lerarenopleider en vakdidacticus Nederlands, Universiteit Utrecht

Peter de Jong

emeritus hoogleraar, Universiteit van Amsterdam

Esther van der Stappen

lector Digitale Didactiek, Avans Hogeschool