In dit werkpakket wordt een pedagogisch-didactisch raamwerk ontwikkeld voor leesonderwijs in het digitale tijdperk. Het raamwerk vormt een uitwerking van het conceptueel model dat wordt ontwikkeld in WP1a; het beschrijft hoe de processen uit het model kunnen worden ondersteund in het leesonderwijs.
Lees verder
Het raamwerk besteedt daarbij aandacht aan 1) de didactiek: de vraag hoe iets het beste aangeleerd kan worden (bijv. welke werkvormen zijn effectief?), maar ook aan 2) de pedagogiek binnen het leesonderwijs. De pedagogische dimensie richt zich op persoonlijke vorming van leerlingen en de relatie tussen de leerkracht en leerlingen. Het raamwerk wordt ontwikkeld op basis van inzichten uit de onderwijspraktijk en verschillende onderzoeksdisciplines.
Team
Brechtje van Zeijts
postdoctoraal onderzoeker, Universiteit Utrecht
Erwin Mantingh
lerarenopleider en vakdidacticus Nederlands, Universiteit Utrecht
Peter de Jong
emeritus hoogleraar, Universiteit van Amsterdam
Esther van der Stappen
lector Digitale Didactiek, Avans Hogeschool