Dit werkpakket beoogt een conceptueel model te ontwikkelen van leesbegrip en -gedrag in een digitaal tijdperk. Dit model dient als theoretische basis voor de ontwikkeling van educatieve kaders en interventies die leesgedrag en -begrip bevorderen.

Lees verder

De focus van het conceptuele model ligt op het bepalen welke sociale en cognitieve factoren de processen en resultaten van digitaal lezen beïnvloeden. Het model wordt getoetst door middel van experimenteel onderzoek naar hoe cognitieve en gedragsmatige processen tijdens digitaal lezen verschillen, afhankelijk van de leescontext en de lezer.

Team

Carlijn Kamphuis

Ontwikkeling van het framework van WP1A

Begeleiding van de phd-student, Matija Culjak, die sinds 1 juni 2025 gestart is als phd-student bij Henk Aarts en mijzelf (promotoren) en Tim van Timmeren (copromotor).

Henk Aarts

Henk Aarts is hoogleraar psychologie aan de Universiteit Utrecht. Zijn onderzoek richt zich op de rol van doelen en motivatie in menselijk gedrag en gewoontes, en de ervaring van persoonlijke autonomie tijdens de interactie met mens en kunstmatige intelligentie

Tim van Timmeren

Universitair docent aan de Universiteit Utrecht. Zijn onderzoek richt zich op (de hersenmechanismen van) gewoontes en (gedrags)verslavingen en zit op het snijvlak van fundamenteel en toegepast onderzoek.

Matija Čuljak

Promovendus aan de Universiteit Utrecht. Zijn achtergrond ligt in psychologie en cognitieve neurowetenschappen met aanvullende ervaring in data science.