Werkpakket 2a (WP2a) bestaat uit twee onderzoekslijnen. De eerste onderzoekslijn richt zich op de verschillende vaardigheden die begrijpend lezen beïnvloeden (zoals technisch lezen, woordenschat en het maken van inferenties) en op de effecten van interventies die bedoeld zijn om deze vaardigheden te versterken bij leerlingen met leesproblemen.

Lees verder

De tweede onderzoekslijn richt zich op de rol van taal in begrijpend lezen en de effecten van taalinterventies op het leesbegrip. In beide onderzoekslijnen wordt onderzocht hoe technologie kan bijdragen aan de effectiviteit van interventies voor leerlingen. Hieronder lichten we beide onderzoekslijnen verder toe.

WP2a.1
Begrijpend lezen wordt beïnvloed door meerdere vaardigheden, zoals technisch lezen, woordenschat en het maken van inferenties. In WP2a.1 onderzoeken we de effecten van interventies die deze vaardigheden gecombineerd aanpakken. Daarbij onderzoeken we hoe zulke interventies kunnen worden afgestemd op de specifieke behoeften van leerlingen met verschillende met verschillende typen leesproblemen. Ook gaan we na in hoeverre technologie kan bijdragen aan het verbeteren van de efficiëntie en effectiviteit van deze interventies.

In het onderzoek maken we gebruik van principes uit de implementatiewetenschap: we besteden aandacht aan factoren die de haalbaarheid van interventies in de onderwijspraktijk mogelijk beïnvloeden.

De doelstellingen van WP2a.1 zijn:

  • het ontwerpen, testen en implementeren van onderwijsinterventies die zich richten op technisch lezen, woordenschat en verbanden leggen bij leerlingen met leesproblemen in de bovenbouw van de basisschool en de onderbouw van het voortgezet onderwijs.
  • Het leveren van een bijdrage aan systematisch empirisch onderzoek naar leesonderwijs in het digitale tijdperk.

Team

Christine Espin is hoogleraar Leerproblemen en Orthopedagogische Interventies in Onderwijs bij het Instituut Pedagogische Wetenschappen van Universiteit Leiden. Haar onderzoek richt zich op het ontwikkelen van interventies en voortgangsmonitoring-instrumenten voor leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs met leesproblemen.

Andrea Jetten is als promovenda betrokken bij project WP2a1 binnen het Instituut Pedagogische Wetenschappen van Universiteit Leiden. Ze heeft een achtergrond in cognitieve neurowetenschappen. Hiervoor was ze werkzaam bij War Child, waar zij digitale lees- en rekenprogramma’s voor jonge kinderen in conflictgebieden ontwikkelde en bij TNO waar zij onderzoek deed naar human factors.

Marga Sikkema-de Jong is hoogleraar Onderwijs en Opvoeding in een Digitale Wereld aan het Instituut Pedagogische Wetenschappen van de Universiteit Leiden. In haar onderzoek richt zij zich op de invloed van digitaliteit op leren en ontwikkelen, met speciale aandacht voor basisvaardigheden zoals taal, lezen en rekenen, en voor aandachts- en concentratieprocessen bij kinderen en jongeren.

Lees verder

Ze combineert fundamenteel en toegepast onderzoek, vaak via randomized controlled trials, en verbindt academische inzichten met onderwijspraktijk en beleid.

Elise Swart is universitair docent Onderwijs en Leren binnen het Instituut Pedagogische Wetenschappen van de Universiteit Leiden. Haar onderzoek richt zich op de effecten van cognitieve factoren, zoals executieve functies en aandacht, technologie en instructie – in het bijzonder feedback – op begrijpend lezen en leesmotivatie.